söndag 20 december

Har blivit en liten diskussion om det här med alkohol på julafton... vill bara tala om ordentligt hur jag menar. Jag tycker självklart INTE att det är okej att sitta och dricka en massa öl och jox när man har barn hemma, oavsett om dom sover eller är vakna. Däremot så är jag uppväxt på så vis att min mamma och min styvfarsa till exempel kan dela på en folköl till maten. Så vad är felet med det?? Visst.. alla kanske inte kan hålla sej till att dricka så lite. Men i vår familj kan man det och då tycker jag det är okej. Jag kan dricka en halv eller en hel 3,5% öl om jag har ungarna... men inget mer. Då är jag fortfarande prescis lika klar i huvet och dom behöver inte känna att "det är nåt konstigt med mamma, hon uppför sej inte som hon brukar" liksom. Som vuxen har man till uppgift att visa barnen hur det går till här i livet. Visst vill inte jag att mina ungar ska börja dricka i tidig ålder. Men att samtidigt svartmåla en folköl helt och hållet gör väl kanske det där med alkohol ännu roligare när dom blir tonåringar eftersom det blir mer "förbjudet". Självklart skulle jag inte ge ungarna någon öl som tonåringar... men att kanske kunna ta en halv folköl till maten och ändå visa att så här kan man göra när man är vuxen och så här kan man sköta det där med alkohol på ett bra sätt. Fattar inte riktigt vad felet är?? Skulle ju aldrig sätta mej och dricka något mer än en folköl med barnen hemma, oavsett om dom sover eller är vakna. Det finnsj u tyvärr dom som gör det och som inte kan sköta det snyggt... så låt dom ha lite striktare regler då. Jag tycker inte jag är en dålig morsa för att jag kan ta en folköl! Och jag håller mej till en enda!!! vilket många tydligen verkar ha svårt med.. men inte jag!!
Så var det med det...

I helgen har inte hänt mycket alls. Har julstädat en del men är inte klar än. Var och bowlade med brorsan idag... riktigt skoj, fast jag åkte på stordäng hehe. Nu blir det lite spel innan sängen. Kram på er
(och snälla, försök förstå istället för missförstå vad jag menar med det översta i dettta inlägg)

Kommentarer
Postat av: Lina

Men jag förstår inte vad som är vitsen med en halv öl ? Är det inte bättre att bara skippa alkoholen totalt, för den där halva ölen kan ju knappast ge dig eller någon annan något speciellt?



Jag har inte sagt att de som dricker lite på julen är dåliga föräldrar.

Men, man borde tänka på sina barns bästa.

2009-12-21 @ 10:35:04
URL: http://flasarn.blogg.se/
Postat av: Lina

sv; visst, det kanske är gott men fortfarande så kan man ju lika gärna skippa den där halva ölen om det är så att man bara tänker dricka en halv.

Eller är ölen så pass viktig?



2009-12-21 @ 13:42:28
URL: http://flasarn.blogg.se/
Postat av: catarina

Jag känner att diskussionen nu handlar om nåt helt annat än där den började. Har svarat dig nu igen på http://flasarn.blogg.se

Men det är bra att skapa debatt eftersom debatter får oss just att tänka till lite extra och bestämma oss för vart vi står och hur vi handlar, och vidare vart våra handlingar leder. Och hur vi för traditionen vidare till våra barn och de vidare till sina osv osv. Vi har faktiskt en möjlighet att bryta traditioner och skapa oss nya om vi vill och det var det jag ville få ut av mitt inlägg iaf. ha en god jul. Catarina

2009-12-21 @ 15:12:31
URL: http://chinaconinas.blogg.se/
Postat av: Madelene

Det där kan man nog disskutera i en evighet! Jag tycker som du. Klart att det är okej att dricka något till maten på en julafton, nyår eller vad man nu firar. Men det är 1 glas vin, 1 öl eller vad man nu vill dricka till maten som gäller. Man sitter inte och festar som många gör, aldrig.

2009-12-21 @ 21:19:08
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Madelene

Till dig Lina!



En halv öl kanske inte ger något speciellt, det har du rätt i. Men det ger ju en smak och många gånger är det faktiskt bara gott med ett glas öl eller några klunkar för att känna smaken. Precis som många andra dricker 1 glas cola och sen är de bra. Det ger ju inte heller så mycket så vad är skillnaden? Klart att man vill sina barns bästa, jag har barn själv och vill inge annat mer än hennes bästa. Men dom lider knappast av att ens föräldrar tar 1 glas.

2009-12-21 @ 21:23:17
URL: http://tanteluttan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0